Pages

Saturday, May 8, 2010

poligami????


Salam….

Wah. Lamanya teman tak update blog teman nie kan.sampai dah berhabuk. Dlu bukan main lagi teman ajen update kan. Bleyh kta tiap hari update. Skunk da makin malas. Bukan tak dak story, tapi tak dak masa di samping teman tak bapa da masa nak update. Maaf maaf maaf. Aty teman nie meronta2 nak update slalu. Tapi tetap tak ajan. Aduh. Lama2 teman macam nie, abeh la riwayat blog kesayangan teman nie. Huhu.

Ha. Hari nie teman nak tulis sumting pasal perkhwinan. Jeng jeng jeng. Walaupun teman tak kawin ag, tapi teman cam nak ja tulis pasal menda neyh. Hehe. Bukan apa. Kat teman keja teman, bleyh kata 98% lelaki da angan2 nak kawin lebih dari 1.
kat tempat keja teman 90% adalah kakitangan lelaki tau. So, da banyak laki la akan pertahankan habis2an kenapa diorang nak jugak kawin lebih dari 1. kadang2 tu teman naik rimas jugak la. Geram asyik diorang jer nak menang. Tapi memandangkan teman nie just budak praktikal, so maleh la nak lawan lbih. Lawan pown diorang nak menang gak. So dengar jer la. Huhu

Antara alasan diorang kenapa diorang nak kawin lbeih dari 1 adalah:

nak ikut sunah Nabi Muhammad S.A.W.
kesian tengok orang pempuan tak berteman.
Nak kurangkan kadar andartu kat Malaysia.
“Dah mampu, kawin jer la. Bini aku bleyh kata apa? Lawan cakap aku derhaka tau”
Saja nak kawin lagi.

Tu la antara alasan diorang yang diorang bagi bila teman tanya diorang. Tapi kan, dari sudut pandangan teman lak lain sket. Antaranya adalah:

bagus la nak ikut sunah nabi, tapi yang wajib wat pown tak berapa nak tunaikan, sunah nabi yang sunat beria2 lak nak wat. Bukankah nafsu namanya?
Perihatin kan laki kat Malaysia. Tak sanggup nak tengok perempuan tak berteman. Tapi kalu nak kawin lain sampai abai anak bini, baik tak payah kawin lain. Kang nak tolong perempuan lain yang tak berteman, bini yang sebelum nie berteman, ilang teman (suami).
Hmm…Alasan nie pown cam kat atas gak la.
Dah mampu? Bagus la. Nak control bini2 da cukup mampu jugak ke? Jangan mampu zahir dan batin jer. Cara nak harmonikan rumah tangga pown kena mampu jugak tau. Kang tak pasal perang kowt.
Yang nie, kompom nafsu jer lbeyh.Nak tunjuk hebat.
Tak cukup kasih sayang isteri/isteri tak pandai jaga/nak yang lagi cantik.
Tercabar dengan kawan2.
Nak puaskan nafsu batin.
Betul2 ikut sunnah nabi, mampu dari segi kewangan, zahir dan batin, mampu mengawal keharmonian rumah tangga, bertanggungjawab, boleh berlaku adil.(golongan nie yang paling sikit. Btoi teman cakap)

Rasanya yang tu jer la teman leyh wat konklusi. Tak salah kalu nak kawin 2,3 atau 4 sekalipun. Tapi kena fikir jugak kemampuan yang ada. Jangan terlalu ikutkan nafsu. Sebab kebanyakan yang teman Tanya,jawapan diorang lebih kearah nafsu. Sebab tu lelaki da 9 akal. Diorang boleh fakir lebih panjang dari perempuan.

Kadang tu da ada bini yang pada pandangan teman da cukup perfect da. Tapi still nak cari lain, mungkin da masalah lain kan, itu teman tak tau la. Hal rumah tangga orang bukan boleh masuk campur. Hehe.

Tak semestinya dengan kawin lebih dari 1 akan selesai masalah yang ada. Kadang tu menambah lagi ada la. Sebab tak semua perempuan sanggup hidup bermadu.bleyh kata yang sanggup hidup bermadu nie cuma 20% ja. Kebanyakan perempuan tak suka berkongsi kasih sayang, atau berkongsi sesuatu yang menjadi hak mutlak diorang.

Perempuan nie sangat cemburu. Sedangkan Aishah r.a pown cemburukan siti khadijah r.a yang da meninggal dunia, inikan pula perempuan biasa. Cemburu dan perempuan tak dapat dipisahkan. Gpown cemburu tu kan tandanya sayang. Hehe.

Teman bukan nak haramkan sesuatu yang halal. Tak. Teman pown bukan la anti poligami. Sebab teman sendiri pernah kata kalu nak poligami tak pa, asalkan ingat tanggungjawab, ingat ALLAH. Persediaan dari segi fizikal, mental, kewangan n yang paling penting keimanan kena tinggi. Baru poligami tu akan berkesan. Rumah tangga akan harmoni.

Untuk lelaki, tak kisah kalu nak berpoligami, asal kena cara dan mampu dari segala aspek. Dan untuk perempuan, jangan la mengharamkan apa yang di halalkan oleh ALLAH. Skunk nie laki sket dari perempuan. So, kesian2 la sama kat perempuan yang tak dapat kawin tu. Apa salahnya berkongsi kasih sayang. dapat patung emas tu..tamaw ka???

Ish. Bila teman baca balik apa yang teman tulis nie, rasa cam teman nie matang sangat2 la plak kan. Tapi dok perasan yang teman still lagi kanak2 rebena. Sungguh tak sedar diri teman nie kan. Haha.

Da la. Maleh la nak jadik matang sangat2. mentang2 teman da ada pakwe an skunk nie. Dan2 tulis pasai poligami2 neyh. Hahaha.

Hah ampa, da baca tak paham2 ag ka? Jangan nak menggatai nak poligami yek? Kiki.

p/s: teman tak kisah andai takdir hidup teman akan berpoligami. Tapi yang penting, teman jadik bini num 1, n suma harta jadik milik teman. Hua3. gila tol. Mata duitan tu!!!!

2 comments:

Hamizul said...

haha huik2 uiyo....hah xmo kawen dua la cenggineh sian kat bini (takot harta kena sapu abeh) hahak

(mIsS AsHy)musafir di bumi ALLAH said...

hahha.......taktik nowh???