Pages

Wednesday, December 8, 2010

kesakitan itu mengajar erti menghargai sebuah kebahagian...



tetiba as rasa as nak tulis pasal menda neyh. mungkin sebab as terasa nak bebel banyak2 kowt.hehe.takda la. saja2 ja.

actually, as bukan pandai sangat dalam nak nasihat2 orang neyh. nasihat diri sendiri pown kadang2 tak lepas. apatah agi nak nasihat orang lain kan. tapi, setakat mana as mampu tolong,as tolong la. kalau as tak mampu tolong, jadi tukang dengar pown jadi la.

as nie bukanlah jenis yang bleyh tengok kawan2 as ada masalah. lagi2 kalau ada yang nangis2 depan as. as cepat kesiankan orang lain. kalau ada kawan2 as ngadu kat as tentang masalah diorang, as dengar dlu. fikir ayat terbaik untuk tenangkan aty diorang. kalau bleyh taknak tengok diorang nangis2 depan as. sebab nanti as akan nangis lagi teruk.betul taw. haha.

kebanyakan kawan as akan ngadu pasal masalah kapel diorang. biasala. kapel mana yang tak pernah ada masalah kan. as pown ada masalah kapel gak. tapi alhamdulillah ok lagi setakat skunk ni.lain la kalau kapel tu perfect kapel. tapi, ada ka perfect kapel??hehe. ada gak yang ngadu duit tak cukup la, masalah family la. macam2 lagi la. ada yang kata masalah diorang la yang paling teruk la. ya ka paling teruk? hurm, tak kowt.


sebenarnya kalau kita kata apa yang kita hadapi tu paling teruk ingat la lagi ramai lagi manusia kat luar tu ada masalah. mungkin berkali ganda dari apa yang kita hadapi. dan jangan sesekali pertikaikan apa yang kita hadapi tu. apa yang ALLAH aturkan dalam hidup kita, itu adalah yang terbaik. ada hikmah yang tersembunyi yang kita tak nampak lagi. ALLAH pon takkan turunkan masalah tu kat kita kalau kita tak mampu nak tanggung semua tu.

mulut kita mungkin kata kita tak mampu nak tanggung masalah kita tu. hari2 kita kata macam tu. tapi sedar tak yang apabila kita kata macam tu, sehari demi sehari habis macam tu ja. dan akhirnya kita mampu tanggung masalah tu. see. itu menunjukkan yang apa yang ALLAH turunkan untuk kita tu memang kita mampu tanggung. ALLAH takkan bagi sesuatu masalah tu semata2 nak bebankan hambaNYA, tapi sekadar nak uji sejauh mana taha keimanan hambaNYA tu ja. nak tengok hambaNYA ingat tak ALLAH. jangan masa ada masalah ja ingat ALLAH. bila da settle masalah tu, lupa terus.tak baik la.

yang penting, cara kita handle masalah kita tu. cara macam mana nak hadapi masalah tu. kalau minda kita kita tak mampu nak handle masalah tu, lambat laun kita memang takkan mampu nak handle masalah kita tu. sebab hari2 kita bagi tau diri kita, jiwa kita yang kita memang takkan mampu nak handle masalah tu. sepatutnya, bila kita ada masalah, kita patut fikir cara bagaimana nak settle kan masalah tu. bukan dengan menangis 24/7, tanpa any idea how to solve it.

yea. mungkin ada yang kata menangis tu satu cara untuk mengurangkan tekanan.menangis memang satu cara yang berkesan untuk kurangkan rasa tekanan tu. bila menangis, buang semua rasa sedih, marah, tak puas hati, geram tu semua with one tears. Insya Allah akan jadi lebih tenang selepas tu. tapi jangan la sampai nangis tak henti2.tak da gunanya menangis tapi tak fikir cara nak selesaikan masalah kita tu. cara penyelesaian masalah bukan dengan menangis non stop. it is very useless to do nothing unless crying.

paling penting, kita patut percaya pada diri kita. kalau kita tak mampu nak handle sorang2 masalah tu, cari la someone yang kita percaya untuk luah masalah kita tu. mana taw, dengan berkongsi dengan sahabat kita tu, kita mampu nak settlekan masalah tu kan. pendapat kedua memang sangat di perlukan bila kita ada masalah yang besar. tak terdaya as rasa kalau kita nak tanggung masalah tu sorang2. kita bukannya robot. robot pown ada limit dia, ada masalah gak.hehe. tapi awas!!jangan sampai kita cerita kat orang yang tak bleyh di percayai lak. kang masalah lain lak yang timbul, naya jer. hehe.


percayalah, kesakitan itu mengajar erti menghargai sebuah kebahagian. jangan sangka hepi2 as, as bebas dari masalah. as pown ada masalah as jugak. tpi tak suka tunjuk. hanya yang terpilih jer yang taw. n tak ramai pown jadi yang terpilih. hehe.

hurm. as da tataw nak bebel pe ag da. ag pown hape2 la as taip nie. ades. da. salam. take care you all.

p/s:senyum mampu kurangkan tekanan. jadi senyum2 la selalu k.....=)

No comments: