Pages

Thursday, July 25, 2013

Bergurau, bukan mengutuk,




Kadang-kadang,
Bila kita bercakap,
Tanpa sedar kita sakitkan hati kawan kita,
Kita bergurau, tapi kita ingat kawan kita boleh terima gurauan kita tu,
Mungkin masa tu dia tengah ada masalah,
Atau kita gelakkan kekurangan dia,
Kita kutuk kaw-kaw kelemahan dia,
Kita cakap lepas,
*sebab lidah tak bertulang
Kawan kita terasa hati,
Tapi kita degil,
Kata kita “kalau bergurau sikit pun tak boleh, susah lah. Kawan apa sampai nak bergurau pun tak boleh.”
Kita anggap kita masih lagi betul,
Memang,
Berkawan, tapi tak begurau, memang x seronok,
Tapi berpada lah,
Tak semua orang boleh terima gurauan kita,
Kalau hari nie dia boleh terima, tak semestinya esok-esok dia boleh terima,
Mula-mula kawan terasa hati,
Sebab tak tahan, Lama-lama dia bawak hati,
Jauh dari kita,
Siapa yang rugi,
Kita jugak,

Bergurau, bukan mengutuk,
Aku bercakap, untuk diri aku sendiri jugak,
Sebab terkadang aku sendiri cakap lepas,
Mulut laser,
Aku banyak sakitkan hati kawan-kawan aku,
Degil nya aku, Masya Allah, tak semua boleh tahan,
Kalau silap aku pun, susah sangat aku nak mengaku,
Aku mula dulu, bila kawan-kawan aku terasa hati dengan aku, aku buat derk,
Bagi aku, lantak kat diorang lah, aku ramai lagi kawan,
Bila dah selalu sendirian, baru aku sedar banyak nya salah aku kat kawan-kawan aku,
Dan sekarang hati aku pulak yang selalu terasa,
Mungkin karma,
What goes around comes around, kan,
Aku mintak maaf buat sesapa yang pernah aku sakitkan hati,
Aku memang kuat bergurau,
Kuat mengutuk,
Percayalah, kadang-kadang itu Cuma gurauan,

Hargailah kawan anda,
Sebelum semua angkat kaki dari hidup anda,
Sebab hidup tanpa kawan,
Teramatlah sunyi,
Serius!
Sebab aku alaminya sekarang.


No comments: